مراقبت های بعد از کاشت مو

راهنمای نحوه شستشوی موها بعد از کاشت مو

سالهاست که کاشت مو به عنوان درمان قطعی ریزش موها مورد توجه قرار گرفته است. با پیشرفت روزافزون تجهیزات پزشکی در زمینه پیوند مو، افراد زیادی در سراسر دنیا کاندید کاشت مو می شوند، تا از ریزش موها خلاص شوند.

موفقیت در جراحی پیوند مو، به تخصص پزشک و مراقبت های شما وابسته است. بعد از اینکه پیوند مو توسط پزشک مجرب در مراکز معتبر درمانی انجام شد، نتیجه نهایی وابسته به مراقبت های بعد از کاشت مو توسط شما خواهد بود.

اهمیت نحوه شستشوی موها بعد از پیوند مو

یکی از اصلی ترین مراقبت های بعد از پیوند مو، مربوط به شستشو، استحمام و دوش گرفتن بعد از کاشت مو است. گرافت های کاشته شده از حساسیت بالایی برخوردار هستند و نحوه شستشوی آن ها تاثیر بسیار مهمی بر نتیجه درمان می گذارد. در صورتیکه بعد از انجام جراحی موها را بطور صحیح شستشو ندهید، ممکن است به فولیکول های مو آسیب وارد کنید. از این رو اهمیت نحوه شسشتو موها، به خصوص در روزهای اول بعد از جراحی اهمیت زیادی دارد.

در اغلب موارد پزشک پس از انجام جراحی، دستورالعمل نحوه شسشتو موها را ارائه می دهد. اما در صورتی که شما توصیه های پزشک خود را فراموش کرده اید، می توانید در این بخش از مقالات کیلینک نگارین ما را همراهی کنید و نحوه صحیح شستشو موها بعد از کاشت مو را فرا بگیرید.

دستورالعمل های نحوه شستشوی موها بعد از کاشت مو

از آنجایی که بخش مهمی از موفقیت درمان، وابسته به مراقبت های بعد از جراحی است، لازم است حتما توصیه های بعد از کاشت مو جدی گرفته شود. باید بعد از کاشت مو، دستورالعمل های شستشو، استحمام و دوش گرفتن بعد از کاشت مو را رعایت کنید. این دستورالعمل ها عبارتند از :

  • شستشوی موها در 24 ساعت اول بعد از کاشت مو ممنوع است.

بعد از جراحی پیوند مو، گرافت ها بسیار حساس هستند و هنوز در جای خود ثابت نشده اند. از این رو برای محافظت از فولیکول های کاشته شده، لازم است تا 24 ساعت بعد از جراحی، از استحمام خودداری کنید. البته، وابنته به روش کاشت مو و صلاحدید پزشک، این بازه زمانی ممکن است متفاوت باشد.

در صورتیکه موها را بلافاصله بعد از جراحی بشویید، ممکن است فولیکول های کاشته شده از جای خود کنده و ریزش کنند. بنابراین، عدم رعایت این توصیه ها، می تواند تاثیر منفی بر نتیجه درمان بگذارد. روز بعد از کاشت مو، می توانید روند شستشوی موها را طبق دستور العمل های مراقبتی آغاز کنید.

  • بعد از کاشت مو زیر فشار مستقیم آب قرار نگیرید.

فولیکول های تازه کاشته شده حساس هستند و براحتی دچار آسیب می شوند. به همین دلیل بهتر است روزهای اول بعد از جراحی، از قرار گرفتن زیر فشار مستقیم دوش خودداری کنید. در روزهای ابتدایی بهتر است شستشوی موها را با یک ظرف یا کاسه توسط یک اسفنج ابری شروع کنید. برای محافظت از موها لازم است حمام کردن زیر فشار ملایم آب انجام شود.

  • در انتخاب شامپو دقت کنید.

بعد از کاشت مو، گرافت ها بسیار هستند و نمی توانید از هر شامپویی برای شستشوی سر استفاده کنید. به همین دلیل، لازم است از شامپوهای مناسب بعد از کاشت مو یا شامپو بچه استفاده شود تا آسیبی به موها وارد نشود. البته، در اغلب موارد پزشک نوع شامپو را بسته به عواملی همچون نوع موها، میزان PH ، ترکیبات آن و … به شما معرفی می کند. این شامپوها ملایم هستند و می توانند بدون آسیب زدن به فولیکول ها، محل جراحی را تمیز کنند.

نحوه شستشوی موها بعد از کاشت مو

شستشو، استحمام و دوش گرفتن بعد از کاشت مو، بهتر است به روش زیر انجام شود تا از آسیب رسیدن به گرافت ها جلوگیری شود.

  • ابتدا یک ظرف یا کاسه را با آب گرم پر کنید و مقداری شامپو به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن شامپو، آن را در ظرف مخلوط کنید تا کف کند.
  • شامپو را به آرامی روی موها پخش کنید. از وارد کردن فشار روی موها خودداری کنید و شامپو را با فشار ملایم روها موها بریزید. برای جلوگیری از ایجاد فشار می توانید از یک اسفنج سبک و ابری استفاده کنید.
  • هنگام زدن شامپو از هرگونه ماساژ دادن و حرکات چرخشی روی موها خودداری کنید. همچنین هنگام اسحمام باید مراقب تماس ناخن ها به گرافت ها نیز باشید تا آسیبی به فولیکول ها وارد نکنید.
  • بعد از زدن شامپو، موها را با آب گرم و با فشار ملایم شستشو دهید. تا زمانی که شامپو بطور کامل از روی موها پاک نشده است، آبکشی را ادامه دهید.
  • بعد از آبکشی، برای خشک کردم موها از سشوار استفاده نکنید. اجازه دهید موها در هوای آزاد خود به خود خشک شوند. در صورتی که موها بیش از حد خیس هستند، می توانید با یک حوله کاغذی موها را کمی خشک کنید. البته، طی خشک کردن موها نباید هیچ فشاری به موها وارد شود.

نکته : هنگام شستشوی موها، هرگز دلمه ها را خراش ندهید. کندن دلمه ها می تواند نتایج نهایی کاشت مو را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش بروز عوارض جانبی شود. نگران دلمه های بعد از کاشت مو نباشید، بعد از استفاده از شامپو و لوسیون، دلمه ها نرم می شوند و خود به خود ریزش خواهند کرد.

بعد از انجام پیوند مو، رعایت نکات بهداشتی تاثیر بسیار مهمی بر نتیجه درمان می گذارد. نحوه شستشو، استحمام و دوش گرفتن بعد از کاشت مو، جزو موارد بسیار مهمی است که می تواند از آسیب وارد شدن به فولیکل ها جلوگیری کند.  بعد از جراحی، گرافت ها آسیب پذیر هستند و باید از طریق رعایت توصیه های پزشک، حداکثر مراقبت از آن ها انجام شود.

شستشوی صحیح موها در گرو انتخاب صحیح یک شامپوی فاقد پارابن و نحوه صحیح شستشو و خشک کردن موهاست. بخصوص در روزهای ابتدایی اهمیت رعایت دستورالعمل ها بسیار بیشتر است. از این رو لازم است بعد از پیوند مو، شستشوی موها با احتیاط کامل و با رعایت توصیه های پزشک انجام شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه شستشوی موها بعد از کاشت مو، می توانید با کارشناسان ما در کیلینک نگارین تماس حاصل فرمائید. کلینیک تخصصی کاشت موی نگارین با داشتن کادری مجرب از پزشکان مجرب و تجهیزات پزشکی پیشرفته آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *