مراقبت های بعد از کاشت مو

درد ناشی از کاشت مو و رفع آن

با روی کار آمدن متدهای جدید برای کاشت مو انقلابی در حوزه زیبایی اتفاق افتاده است. تصمیم‌گیری برای کاشت مو چندان ساده نیست؛ چرا که بیشتر افراد به درد ناشی از کاشت مو فکر می‌کنند. اما آیا واقعاً پیوند مو درد دارد؟

جواب این پرسش به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت؛ از تکنیک انتخاب شده برای کاشت مو تا مهارت و تجربه پزشک همگی در احساس دردی که فرد متقاضی تجربه می‌کند، تأثیر دارد.

اگر با دیدن تصاویر کاشت موی موجود در اینترنت، کمی وحشت کرده اید، مطلب پیش رو را از دست ندهید. ما به شما می‌گوییم که چه چیزی در انتظار شماست.

آیا درد ناشی از کاشت مو زیاد است؟

برای روشن‌تر شدن موضوع درد ناشی از فرایند کاشت مو باید پیش از هر چیز با فرایند آن آشنا شویم. کاشت مو فرایندی است که طی آن فولیکول‌های مو از بانک مو به محل فاقد مو انتقال داده می‌شوند.

البته اینکه استخراج و انتقال فولیکول‌های مو به چه روشی انجام شود، به تشخیص پزشک و شرایط فرد متقاضی بستگی دارد. ابزارها و تجهیزات مختلفی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان فولیکول‌های مو را استخراج کرد و آنها را به محل فاقد مو انتقال داد.

به منظور استخراج فولیکول‌های مو از ابزارهایی که قطر آن کمتر از 0.1 میلی متر است، استفاده می‌شود. فولیکول‌های موی برداشته شده طی فرایندهایی دچار تغییراتی شده و برای کاشت در محل فاقد مو آماده می‌شوند.

انتقال فولیکول‌های مو به محل فاقد مو به کمک یک سوزن میکروجراحی صورت می‌گیرد. در این مرحله سوراخ‌هایی با قطر بسیار کم در محل فاقد مو ایجاد شده و سپس گرافت های مو در زاویه مناسب به این محل انتقال داده می‌شوند.

همانطور که پیداست درد ناشی از کاشت مو به مراحل و پروسه آن باز می‌گردد. اما چه زمانی این درد را احساس می‌کنیم؟

آیا طی فرایند کاشت مو درد احساس خواهیم کرد؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که ذهن متقاضیان کاشت مو را به خود مشغول می‌کند، تجربه درد حین فرایند کاشت مو است. درواقع تصور بسیاری از ما از عمل جراحی، فرایندی بسیار دردناک است؛ در حالی که طی فرایند کاشت مو معمولاً هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

دلیل این امر نیز به استفاده از ماده بی‌حسی برمی‌گردد. قبل از فرایند کاشت مو، بی‌حسی موضعی در ناحیه‌ای از پوست که قرار است روی آن فرایند کاشت مو انجام شود، صورت می‌گیرد.

بی‌حسی موضعی سبب می‌شود که شما در طول انجام این فرایند به هیچ عنوان دردی را احساس نکنید. تنها موردی که ممکن است سبب تجربه احساس درد شود، تزریق اولیه ماده بی‌حسی است. چرا که ممکن است پس از تزریق کمی گزگز پوست را تجربه کنید. سایر مراحل کاشت مو نسبتاً بدون درد هستند.

همچنین این امکان وجود دارد که طی فرایند کاشت، به تشخیص پزشک مخلوطی از مسکن‌ها و آرامبخش‌ها به فرد متقاضی داده شود که فرد در طول فرایند آرام باشد.

بنابراین جای هیچ نگرانی بابت درد کاشت مو طی فرایند وجود ندارد. پس چه زمانی درد را تجربه خواهیم کرد؟

آیا روند بهبودی پس از کاشت مو دردناک است؟

روند بهبودی پس از کاشت مو نیز چندان دردناک نیست. البته پزشک با شما در رابطه با مراقبت‌های لازم پس از کاشت مو صبحت می‌کند. اگرچه بعد از انجام فرایند کاشت مو این امکان را دارید که به فعالیت روزمره خود بازگردید، پیشنهاد ما این است که بین 7 تا 14 روز استراحت کنید.

استراحت و مراقبت پس از انجام پیوند مو به تسریع روند بهبود کمک شایانی می‌کند. هر بیمار با توجه به تکنیک کاشت مویی که تجربه کرده است، یک برنامه مراقبتی دریافت می‌کند. این برنامه شامل یک دوره 4 روزه مصرف آنتی بیوتیک است که برای اطمینان از عدم بروز هر گونه عفونت تجویز می‌شود.

به این ترتیب بعد از رفع التهاب، تورم و قرمزی دیگر درد ناشی از کاشت مو را احساس نخواهید کرد. با این حال نباید تأثیر تکنیک کاشت مو در میزان درد حاصل از انجام فرایند را نادیده گرفت.

بهبودی پس از کاشت مو به روش‌های FUE درد کمتری نسبت به روش FUT دارد. چرا که در کاشت مو به روش FUT نواری از پشت سر برداشته می‌شود و پس انجام فرایند نیاز به بخیه وجود دارد؛ در حالی که روش‌های FUE کمتر تهاجمی بوده و به دنبال آن فرد متقاضی درد کمتری را تجربه خواهد کرد.

درد پس انجام فرایند کاشت مو تا چه مدت ادامه دارد؟

آنچه باید بدانید این است که تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است. به همین خاطر است که میزان دردی که هر فرد تجربه می‌کند، با دیگری کاملاً متفاوت خواهد بود. در رابطه با میزان درد پس انجام کاشت مو نیز همین موضوع صادق است.

بعضی از افراد ممکن است تنها یک یا دو روز پس از کاشت مو احساس درد را تجربه کنند؛ در حالی که برخی دیگر به مدت یک هفته یا بیشتر متحمل درد می‌شوند. اما یک قانون کلی در رابطه با این موضوع وجود دارد:

“هر چه تعداد گرافت‌های بیشتری پیوند زده شود، مدت زمان تجربه درد و ناراحتی بیشتر خواهد بود.”

در بیشتر موارد تورم یا قرمزی تا حداکثر دو هفته بعد از جراحی ادامه خواهد داشت. با این حال اگر درد زیاد یا قرمزی بیشتر از این مدت به طول انجامید، لازم است که حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید و از او راهنمایی بخواهید.

چه راهکارهایی برای کاهش درد فرایند کاشت مو وجود دارد؟

به طور کلی پس از کاشت مو از مسکن‌های عمومی برای کنترل درد استفاده می‌شود. البته تجویز مسکن به نظر پزشک بستگی دارد، اما معمولاً از پاراستامول یا ایبوپروفن به عنوان مسکن استفاده می‌شود.

با این حال نیازی نیست این مسکن‌ها را به مدت طولانی استفاده کنید؛ نهایتاً با گذشت 2 روز از فرایند کاشت مو دیگر نیازی به مصرف مسکن نخواهید داشت. در حین جراحی نیز آرامش و راحتی بیمار از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. به همین خاطر کلینیک‌های مختلف از راهکارهای متفاوتی برای حفظ آرامش بیمار استفاده می‌کنند. کنترل دما، پخش موسیقی و استفاده از راهکارهای دیگر، روش‌هایی تأیید شده برای حفظ آرامش بیمار به حساب می‌آیند. به این ترتیب جلسه جراحی به هیچ عنوان دلهره‌آور نخواهد بود.

به یاد داشته باشید که رعایت توصیه‌های پیش از عمل نیز به کاهش هر چه بیشتر درد ناشی از کاشت مو کمک می‌کند. بنابراین از مصرف سیگار و مشروبات الکلی یک هفته پیش از فرایند پیوند مو خودداری کنید.

مصرف این مواد تأثیر داروهای بی‌حسی را به حداقل می‌رساند و به این ترتیب متقاضی حین فرایند کاشت مو درد زیادی را تجربه خواهد کرد.

درد ناشی از کاشت مو و شدت آن

ما به یکی از اساسی‌ترین پرسش‌های متقاضیان کاشت مو یعنی درد فرایند کاشت مو پرداختیم. با وجود اینکه میزان دردی که هر فرد احساس می‌کند نسبت به دیگر متفاوت است، کاشت مو فرایندی چندان دردناک نیست.

حین فرایند، به دلیل استفاده از مواد بی‌حسی موضعی، فرد متقاضی به هیچ عنوان دردی را تجربه نخواهد کرد. با این حال بسته به شرایط فرد، درد پس از کاشت مو به مدت 2 تا یک هفته ادامه پیدا می‌کند.

بعد از آن با رعایت نکات مراقبتی توصیه شده، شاهد کاهش درد خواهیم بود. در نهایت با رفع قرمزی و تورم بهبودی نسبی حاصل می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از مسکن‌های عمومی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *