مراقبت های بعد از کاشت مو

تغذیه بعد از کاشت مو

هنگامی که فرایند کاشت مو را پشت سر می‌گذارید، از سخت‌ترین مرحله عبور کرده‌اید. با این حال اتمام مراحل کاشت مو به معنای پایان کار نیست. در اینجاست که وظایف اصلی شما آغاز می‌شود و تغذیه بعد از کاشت مو اهمیت می‌یابد.

انتخاب رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در کسب نتیجه مطلوب دارد. اما در دوره نقاهت بعد از کاشت مو کدام مواد غذایی را در رژیم خود قرار دهیم و از کدام مواد غذایی دوری کنیم؟

انتخاب رژیم غذایی مطلوب و تبدیل آن به عادت غذایی نه تنها به تقویت موها بعد از کاشت مو کمک می‌کند، بلکه مانع از ریزش مجدد تار موها می‌شود. بنابراین اگر پس از کاشت مو به دنبال رژیم غذایی برای تقویت موها هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

چرا تغذیه بعد از کاشت مو مهم است؟

حتماً شما هم بارها شنیده‌اید؛ ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم! هر غذایی که مصرف می‌کنیم روی فولیکول‌های مویی که تازه کاشته شده‌اند، تاثیر می‌گذارد. هنگامی که رژیم غذایی شما فاقد مواد عناصر و مواد مغذی مانند مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب ضروری باشد، در عملکرد غشاء سلولی اختلال رخ می‌دهد.

این وضعیت به چرخه طبیعی رشد موها آسیب می‌زند و مانع تغذیه پیاز مو می‌شود. به همین خاطر است که گاهی پس از کاشت مو نیز شاهد ریزش موهای کاشته شده هستیم. با انتخاب رژیم غذایی مناسب می‌توان از بروز چنین اختلالی جلوگیری کرد. بنابراین برای داشتن فولیکول‌های موی سالم رژیم غذایی خود را به درستی انتخاب کنید.

تغذیه بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

رژیم غذایی متعادل نقش مهمی در سلامت فولیکول‌های مو دارد. بعد از کاشت مو، فولیکول‌ها ضعیف هستند و احتمال ریزش آنها بالاست. از طرفی هنگامی که این فولیکول‌ها مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند، میزان رشد آنها رو به کاهش می‌گذارد. بنابراین کدام مواد غذایی را باید در رژیم غذایی خود جای دهیم و فولیکول‌های مو به چه موادی نیاز دارند؟

  • آهن و رشد موها

لوبیا، اسفناج و دانه‌های روغنی منبع خوبی از آهن هستند که سلامت موها را تضمین می‌کنند. البته سایر سبزیجات سبز رنگ نیز حاوی مقادیر قابل توجهی آهن هستند. اما چرا موها به آهن نیاز دارند؟ آهن سبب بهبود جریان گردش خون در پوست سر می‌شود. از این رو اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز فولیکول‌های مو تامین شده و رشد موها بیشتر خواهد شد. بنابراین از معجزه آهن برای تقویت و رشد موها غافل نشوید و حتماً آن را در برنامه غذایی خود بعد از کاشت مو بگنجانید.

  • روی و تقویت موها

مطالعات مختلف اثبات می‌کند که روی برای حفظ سلامت موها الزامی است. جالب است بدانید که این فلز در تولید سلول‌های جدید، تعادل هورمون‌ها و جذب مواد مغذی موثر است. درواقع تحریک رشد موها تنها از طریق تولید DNA و RNA جدید امکان‌پذیر است و خبر خوش اینجاست که روی به انجام این فرایند کمک می‌کند. اما کدام مواد غذایی حاوی روی هستند؟

آجیل، تخم مرغ، پنیر، غذاهای دریایی، غلات سبوس‌دار از جمله مواد غذایی حاوی روی هستند که بهتر است در برنامه تغذیه بعد از کاشت موی خود، این مواد را جای دهید.

  • ویتامین D

مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، با مشکلاتی مانند آلوپسی دست و پنجه نرم می‌کنند. از طرفی یکی از مواد مغذی برای فعال سازی رشد فولیکول‌های مو ویتامین D است. به همین خاطر افرادی که کاشت مو را انجام داده‌اند، نباید استفاده از این ماده مغذی را فراموش کنند. ویتامین D در ماهی، آب پرتقال، ماهی غزال آلا و قارچ وجود دارد. البته مواد غذایی تنها راه حل جذب ویتامین D نیستند؛ پیاده‌روی صبحگاهی به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه نیز به بدن کمک می‌کند که این ماده را تولید کند.

  • امگا ۳ و تغذیه موها

امگا ۳ نیز از دیگر موادی است که باید در برنامه تغذیه بعد از کاشت موی خود قرار دهید. جالب است بدانید که بدن قادر به تولید امگا ۳ نیست و به همین خاطر باید به نحوی آن را در رژیم غذایی خود جای دهیم. دانه کدو تنبل، ماهی قزل آلا و دانه کتان از جمله مواد غذایی هستند که به عنوان منبعی سرشار از امگا ۳ به حساب می‌آیند. این ماده علاوه بر کمک به حفظ رطوبت پوست سر، در تحریک رشد موها نیز نقش دارد.

در نهایت امگا ۳ با رطوبت رسانی به ساقه موها سبب درخشش خیره‌کننده آنها می‌شود.

  • پروتئین؛ منبعی مهم برای تقویت موها

پروتئین منبع بسیار مهمی برای مو و سایر بافت‌های بدن به حساب می‌آید. بعد از کاشت مو با انتخاب رژیم غذایی سرشار از مواد پروتئینی نه تنها بهبودی زخم‌ها در مدت زمان کوتاه‌تری محقق می‌شود، بلکه شاهد رشد موها نیز خواهیم بود. اما مهم‌ترین منابع پروتئین کدامند؟ تخم مرغ، لوبیا، ماهی، مرغ و گردو از جمله منابع مهم پروتئین هستند که جای دادن آنها در برنامه غذایی خود سبب تقویت موها و دستیابی به نتیجه دلخواه بعد از کاشت مو می‌شود.

  • ویتامین B

B-Complex و B12 دو مورد از گروه ویتامین‌های B هستند که نقش مهمی در رشد موها و متابولیسم فولیکول‌های مو ایفا می‌کنند. به همین دلیل پزشکان بعد از کاشت مو توصیه می‌کنند که این ویتامین را در رژیم غذایی خود قرار دهیم. اما کدام مواد غذایی حاوی ویتامین B هستند؟

مرغ، گوشت قرمز، موز، آووکادو، آجیل و تخم مرغ از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین B هستند که نباید مصرف آنها را به خصوص بعد از کاشت مو فراموش کنید.

  • ویتامین E

ویتامین E منبعی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست. از آنجا که این ماده نقش مهمی در بهبود پوست آسیب دیده دارد، مصرف آن بعد از فرایند کاشت مو را باید به خاطر سپرد. بعد از بهبودی زخم‌ها مصرف روغن‌های حاوی ویتامین E به نرم شدن بافت موها و بهبود کیفیت آنها کمک می‌کند. برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین E به شرح زیر هستند:

روغن بادام، آووکادو، اسفناج، آفتابگردان و روغن زیتون.

مواد غذایی که بعد از کاشت مو ممنوع هستند!

حال که با مواد غذایی مفید بعد از کاشت مو آشنا شدید، نوبت آن است که نگاهی هم به مواد غذایی ممنوع داشته باشیم. برخی از مواد غذایی و عادت‌های نادرست تاثیر سوئی بر رشد موها دارند و حتی سبب تضعیف و ریزش آنها می‌شوند.

  • مصرف غذاهای تند و فست فود ممنوع؛ غذاهای تند سبب تحریک پوست سر و به دنبال آن خارش پوست می‌شوند. بنابراین تا جای ممکن از مصرف این مواد غذایی دوری کنید.
  • نوشیدنی‌های حاوی مقادیر زیاد قند را کنار بگذارید؛
  • سیگار و الکل را در لیست مواد غذایی ممنوع قرار دهید. مصرف این مواد روند بهبودی را کند و حتی متوقف می‌کنند.
  • در نهایت استرس را از خود دور کنید. استرس در دراز مدت سبب ریزش موها می‌شود. بنابراین با تمرین تنفس عمیق و خواب مناسب از اضطراب دوری کنید.

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب بعد از کاشت مو نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده محسوب می‌شود. با این کار نه تنها موها تقویت می‌شوند، بلکه در دراز مدت شاهد رشد آنها خواهید بود.

بنا به آنچه بیان شد، تغذیه بعد از کاشت مو نقش غیرقابل انکاری در بهبودی دارد. انتخاب رژیم غذایی سالم و حاوی مواد مغذی سبب تقویت فولیکول‌های مو، تحریک رشد موها و در نهایت استحکام آنها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *